I got that new



Med den här drink bilden vill jag bara säga - fyfan vad full jag kommer va när jag intar uppsala på måndag eftermiddag. Vill ha sprit, nu nu nu!


Okej, nu är det helt klart. innan året är slut ska jag ha en sjöhäst på ryggen. Det ska bli spännande och roligt att äntligen göra en. Pappa undrade ifall han skulle betala den. Vet ni vad jag sa då? jag sa - Nej för fan, den här ska jag köpa! fast sen får vi se om jag gör det i alla fall. Vill ni veta lite om sjöhästar?


Sjöhästar är små fiskar, ca 10 cm lång, som långsamt simmar upprättstående genom vågformig rörelse av ryggfenan och bröstfenor och har ett hästliknande huvud med långsmal kropp. Kroppen är klädd med ringar av bensköldar och de kan ha olika slags horn och taggar. Gripsvansen används till att hålla i sig i någon tångruska eller sjögräs för att den inte ska svepas med av strömmarna. Det finns sjöhästar i lysande starka färger och andra som har mer kamouflerande färgerSjöhästar använder sin smala snabelliknande mun som en pipett, och suger i sig smådjur som plankton och små kräftdjur.Hos sjöhästar är det hanen som bär ansvaret för ynglen. Hanen har en ficka på magen där honan lägger sina ägg och som hanen sedan befruktar. När äggen sedan kläckts kommer ungarna ut som pyttesmå kopior av sina föräldrar. Det finns en art av sjöhäst där individerna är monogama. Det finns drygt 25 arter av sjöhäst och de finns i Atlanten, Karibien och Medelhavet.


Kommentarer
Postat av: Stefan Bengtsson

haha, någon som har ett ont hjärta till sprit? ;)



kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0