Fakta om Lacoste


Lacoste som affärsman och uppfinnare

Vid en av de avgörande finalmatcherna i Davis Cup, slog René Lacoste vad med en god vän (Robert George) om en krokodilskinnsväska att han skulle vinna nästa match. Detta blev bekant för den amerikanska publiken, som genast kallade honom för "Le Crocodile", ett smeknamn han allt sedan dess fick behålla. Hans gode vän gav honom ingen väska efter segermatchen, men broderade i stället en krokodil på Lacostes tenniströja. Efter det att Lacoste i förtid tvingats avsluta sin tenniskarriär, gav han sig, liksom fadern, in på affärslivet och började tillverka och sälja kvalitetskläder i första hand avsedda för tennis. År 1933 grundade han firman "Le Societe Chemise Lacoste". Mest känd är firmans bommullströja med polokrage, försedd med den karakteristiska "märkesloggan" i form av en grön krokodil (av en del anses det egentligen vara en alligator). Denna har sitt ursprung i vadet som beskrivs ovan. Särskilt under 1950-talet blev hans tenniskläder populära och välkända över hela världen. I dag säljs cirka 25 miljoner Lacoste-tröjor årligen. Från 1980-talet sköter hans son, Bernard Lacoste firman, som omsätter miljardbelopp årligen.

Jean René Lacoste, är född 2 juli 1904 i Paris, Frankrike. och dog 12 oktober 1996. han var en fransk tennisspelare, uppfinnare och affärsman. René Lacoste var den yngste av de franska tennisspelande "fyra musketörerna" som under andra halvan av 1920-talet och under de första åren av 1930-talet dominerade den internationella tennisscenen. Han upptogs 1976, tillsammans med de övriga tre musketörerna i the International Tennis Hall of Fame.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0